İş planı hazırlamak bir girişimcinin ilk yapması gerekenlerden biridir. Bir iş fikriniz varsa bunu plana dökmeden hiç bir şey yapamazsınız. Fikrinizi gerçeğe dökebilmek adına bu adım olmazsa olmazlardan biridir.
İş planı, iş kurma sürecinde sizlere büyük katkı sağlayacaktır. Fikrinizi gerçekleştirmeniz aşamasında büyük faydaları olacaktır. Plansız şekilde bu yola koyulduğunuzda, ileride neler ile karşılaşacağınızı bilemezsiniz. Fakat bu plan sayesinde izlemeniz gereken adımları tek tek bileceksiniz ve o yönde ilerleyeceksiniz. İş planı, işin kuruluş aşamasında disiplini de sağlar.
İş Planı Nedir?
- İş kuracak kişinin, iş kurma aşamasında hangi yollarını izleyeceği ve hedefleri için hangi adımları geçmesi gerektiğinin belirtildiği bir plan dosyasıdır.
- Girişimcilerin özelliklerini, kurulacak olan işin detaylarının bahsedildiği bir dosyadır. İş ile alakalı tüm bilgiler burada yer almaktadır. Satışlar için uygulanacak olan stratejiden, ne kadar personel çalışacağına dair tüm bilgiler burada hazırlanır.
İş Planı Nasıl Hazırlanır?
Planı hazırlamak adına bazı şeylerin analiz edilmesi gerekiyor. Bazı konular hakkında bilgi sahibi olmamız gerekiyor. Şimdi sizlere planı hazırlarken nelere dikkat etmeniz gerektiğinden söz edeceğiz. Adım adım anlatmaya başlıyoruz, keyifle okumanız dileğiyle. Yinede tam olarak anlamadığınız yerler olursa yorum kısmından bizlere sorabilirsiniz.
1. Adım
Özet bölüm hazırlamak
İlk olarak iş planınızın bir özet bölümü olması gerekmektedir. Bunun için bir iki sayfa ayırmanız yeterli olacaktır. Özet bölümünde neler olmalı?
- İş planını neden yazıyoruz?
- Müşterilerin sizi tercih etmeleri için nasıl bir planınız var?
- İşi kurmak için neler gerekli ve ne kadar maliyet gerekli?
2. Adım
İş kurma sürecinin detaylı yazılımı
Bu adımda, iş kurma süreci adına hangi yollarını izlemeniz gerektiğinden söz etmelisiniz. Fakat bu adımı çok detaylı şekilde düşünüp hazırlamanız gerekiyor. Bu adımı tek başına hazırlamayın. Bu alanlarda uzman olan kişiler ile birlikte hazırlayın. Çünkü daha önce iş kurmamış biri iseniz, hangi yollardan geçileceğini bilmeniz pek mümkün değil. Bu adımda hangi soruların cevapları olmalı?
- Neden bu işi yapmak istiyoruz?
- İş kurma sürecinde neler olacak?
- Nerelere ne kadar para harcanacak?
- Sizi rakiplerinizden ayıracak özellikler neler?
3. Adım
Satılacak olan ve alınacak olan ürünlerin analizini yapmak
İşletmenizde hangi tür ürünleri satacaksınız ve işletmeniz de hangi tür ürünler olacak? Yani işyeri için bir çok ürün almanız gerekecek. Bu ürünleri daha ucuza ve daha kaliteli nereden alınır gibi araştırmalar yapmanız gerekiyor.
Tam olarak hangi ürünleri satacağınıza karar vermelisiniz. Rakip analizi yaparak, rakiplerim neler satıyor? Kaç paraya satıyor? Ve ben kaç paraya satmalıyım? Gibi sorular ile analizler yapmanız gerekiyor. Bu alanda özetle neler araştırılmalı?
- Hangi ürünleri satacağım?
- İşyerine hangi malzemeleri alacağım ve maliyetleri neler?
- Rakiplerim hangi ürünleri satıyor ve ne kadara satıyor?
4. Adım
İşletme yönetiminde kimler olacak?
Bu bölümde tam olarak işletme yönetiminde kimlerin olacağını belirlememiz gerekiyor. KOSGEB veya diğer yatırımcılardan bu girişiminiz adına bir destek alabilmeniz için yönetim kısmının net şekilde belli olması gerekiyor. Bu birimlerin kimler ile iletişime geçeceği belirlenmeli.
Sadece işi kurmak isteyenin isminden söz etmiyoruz. Bu süreçte sizlere yardımcı olacak personellerden de söz etmelisiniz. Maddi destek sağlayan iş birlikçilerinizden de bu kısımda söz etmelisiniz. Kısacası bir film bittiği zaman nasıl en sonunda çalışanların isimleri ve çalışma pozisyonları yazıyorsa, sizin de buna benzer bir şey yapmanız gerekiyor. Kısacası bu alanda kimler olmalı derseniz?
- İşi kuran kişinin bilgileri,
- İş ortaklarının bilgileri,
- Üst rütbe personeller,
- Kaç personel çalışacak?
- Personellere ne kadar maaş verilecek?
5. Adım
Pazarlama faliyetleri
İş planı hazırlamanın belki de en zor kısmıdır. Çünkü insanlar bu kısmın detayını pek bilmezler. Aslında çok önemli bir kısımdır. Bir işletmenin sürdürülebilir olmasını sağlayan kısım aslında pazarlama kısmıdır. Ürün tanıtımları veya ürün reklamları nasıl olacak gibi soruların cevapları bu kısımda yer almalıdır.
Bu kısmı belirleyebilmek için öncesinde hangi müşteri kısmına hitap edeceğinizi belirlemelisiniz. Ardından bu kitlenin ilgisini nasıl çekebileceğinizi belirlemelisiniz. Bu kitlenin ilgisini çekebilmek adına nasıl bir pazarlama yöntemi izlenilebilir buna karar vermelisiniz.
Örneğin
- Şehirde panolara reklam verilebilir,
- Güzel bir açılış töreni yapılabilir,
- Afişler bastırılıp, bazı yerlere koyulabilir,
- İlk haftalarda ürünlerde indirimler yapılabilir,
Buna benzer aklınıza gelebilecek ve ilk başta insanların ilgisini çekecek şeyler yapıp tanıtım yapmak gerekiyor.
6. Adım
Hizmet sürecinin detayları
Bu alanda nasıl bir hizmet planlıyorsunuz detaylı şekilde anlatmanız gerekiyor. Eğer işyeriniz bir ürün üretecekse, üretim planlarından söz etmeniz gerekiyor. Aylık olarak ne kadar üreteceğiz? Ürettiğimiz şeylerin maliyeti ne kadar olacak? Ne kadara satmayı planlıyorsunuz? Gibi soruların cevaplarının verildiği bir kısım olmalıdır.
Bu alandaki rakiplerinizi de araştırmalısınız. Onlara karşı düşündüğünüz bir müşteri çekme planlarınız varsa onlardan da söz etmelisiniz.
7. Adım
Finansal bilgiler tespit edilmeli
İşletmenize ait finansal bilgilerin ortalaması çıkartılmalı. Bu alana neden ihtiyaç var diye soracak olursanız, KOSGEB gibi kurumlardan destek alma gibi bir planınız varsa, onlar bu kısma çok önem veriyorlar.
Finansal bilgi dediğimiz nedir?
- Satış miktar tahmini,
- Brüt kar marjı,
- Vergi öncesi net kar oranı,
- Mali tablolar,
- Personel maliyeti,
- İşyeri maliyeti,
Gibi mali bilgiler belirtilmeli. Kısacası aslında bir ay içerisinde işyerine ne kadar para harcanacağı gibi sonuçlara varılmalı. Bu paralar hangi alanlara yatırılacak onlarda belirlenmeli.
8. Adım
Yaşanması ihtimal riskler karşısında neler yapılacak
Her türlü riske karşı bir planınızın olması gerekmektedir. Buna karşın oluşması ihtimal olan her türlü riski de bu kısımda anlatmanız gerekiyor. KOSGEB için bu alanda önemlidir.
Ne tür riskler olabilir?
- Personeller işi bırakırsa,
- Satışlar çok az olursa,
- İşyerinde çökmeler vs afet durumları olursa,
Gibi risklerden söz edilirken, bu durumlarda neler yapılabileceğinden de söz etmelisiniz.
İş Planında Hangi Başlıklar Olmalı?
Yukarıda söz ettiğim şeyler eminim ki sizlere çok karışık gelmiştir. İlk defa hazırlayacaksanız bu iş birazcık karışık görünmüş olabilir. Aslında yukarıda söz ettiğim şey bir dosyadır. Bu dosyanın içerisinde normal kağıtlar olur. Bu kağıtlarda da yazılan bir şeyler olur. Sırasıyla hangi konular yazılır aşağıda başlıkları vererek daha basit şekilde anlatmak istiyorum.
- Başlık sayfası kısmı,
- İçindekiler bölümü, (Tüm planda hangi başlıklar olacak)
- İdari özet & son bölümde yazılmalıdır.
- Genel firma tanıtımı, (İsmi, içeriği, hangi alanda olduğu)
- Ürünler ve hizmetler, (Neler satılacak? Neler üretilecek)
- Pazarlama planı,
- Faaliyet planı,
- Yönetim ve organizasyon (Kimler hangi alanda çalışacak),
- Önemli kilometre taşları, firmanın bugüne kadar yaptığı en önemli etkinlikler, (Yoksa yazmaya gerek yok)
- İşletme yapısı ve sermaye değeri, (Ne kadar harcanacak, aylık gider ne kadar olacak)
- Finansal plan, (Tüm maliyetlerin detaylı anlatıldığı yer)
Adım Adım İş Planı Nasıl Hazırlanır? (Videolu Anlatım)
Hayal Gücünüzü Besleyin: Benzer Konulardaki Bağlantıları İnceleyin